Oppkvikker med akademia på Vestlandet
Innovasjonsuken OPP hadde tre hovedfokus: ung skaperkraft, samhandling og fra Vestlandet til verden. Høgskulen på Vestlandet, Norges Handelshøyskole, Universitetet i Bergen, Høyskolen Kristiania og Handelshøyskolen BI ble invitert til vårt lille studio.
Sammen med dyktige fagressurser fra de ulike skolene fikk vi lære mer om innovasjon i et anvendt profesjons- og forskningsperspektiv, forskning på ledelse, digital markedsføring, hva skal til for å lykkes med forretningsmodeller som tar posisjon i et tøft marked eller snur en hel bransje på hodet og løsninger for systemforståelse, kreativitet og innovasjon.
NHH Norges Handelshøyskole
“Hvordan skape forretningsmodeller for innovasjon?”
Innovasjon er mye mer enn å skape et nytt produkt eller en ny tjeneste. For å lykkes med innovasjon må du bygge gode forretningsmodeller, planlegge for skalering og for lønnsom vekst. Hva skal til for å lykkes med forretningsmodeller som tar posisjon i et tøft marked eller snur en hel bransje på hodet
Møt NHHs eksperter som gir sine perspektiver på innovasjon og entreprenørskap. Hør de fascinerende historiene til tidligere NHH-studenter som har skapt forretningseventyr som Mycroft og Askeladden. Få også med deg det rykende ferske konseptet «Healthy Eats» som snart starter opp i Bergen.
Høgskulen på Vestlandet
"Vestlandet i verden – i en ansvarlig innovasjon- og regional utviklingssammenheng"
Programutvalgsleder for PHD-programmet, professor Arnt Fløysand inviterte stipendiat PHD-student Nora Geirsdotter Bækkelund, en nylig uteksaminert doktorgradskandidat fra PHD-programmet Dr. Svein Gunnar Sjøtun og professor Dhayalan Velauthapillai, som gjennom et av sine forskningsprosjekt er bidrar på PHD-programmet.
Høgskulen på Vestlandet har etablert et nytt doktorgradsprogram i ansvarlig innovasjon og regionalutvikling. Programmet fokuserer på innovasjon i et anvendt profesjons- og forskningsperspektiv og skal bidra til utdanning av kandidater som både har en teoretisk og en praktisk forståelse for ansvarlig innovasjon.
Høyskolen Kristiania
“Hvordan lede til (og fra) suksess?”
Alle som har forsøkt å lede enten noe eller noen vet at ting sjelden går rett frem og helt som planlagt. Det dukker opp en ny konkurrent, ny teknologi eller et virus som snur opp ned på det meste over natten. Suksess kan også være farlig: Hva skjer når driften som virket i går plutselig går ut på dato?
Forskerene, Jarle Bastesen og Birthe Kåfjord Lange ved Høyskolen Kristiania Bergen har studert hvorfor noen ledere lykkes – og hvorfor noen feiler. Deres funn blir offentliggjort i en ny fagbok på Cappelen Damm Akademiske i høst, men på dette foredraget får du en forsmak på deres viktigste funn – og eksempler på hvordan ledere selv kan bli sin egen bedrifts verste fiende.
UIB Universitetet i Bergen
“Når systemet kollapser må systemtenkerne innovere – for å innovere”
Ved UiB jobber man tverrfaglig for å løse problemstillinger innenfor Universitetets satsningsområder: Marin Forskning, Globale Samfunnsutfordringer og Klima & Energi omstilling. Komplekse problemer som oppstår i komplekse systemer – løsninger krever systemforståelse, kreativitet og innovasjon. Gruppen for System Dynamikk ved UiB har nettopp slike utfordringer som sitt kjerneområde. Sammen med forskere fra andre fagfelt er de engasjert i en rekke tverrfaglige initiativer - system dynamikk er en metode som gjør det mulig for eksperter med ulik spisskompetanse å jobbe sammen og forstå hverandre. Når man jobber sammen på tvers av siloer er man også langt mer innovative. Men hva gjør man når Covid-19 stenger grenser og møterom? Og kan vi lære noe av pandemi krisen og rakettdigitaliseringen som gjør oss enda bedre – også etter normaliseringen en dag kommer? Birgit Kopainsky (Professor System Dynamikk og President for System Dynamics Society), Hiwa Målen (Senterleder DIGSCORE og Molekylærbiolog), Ingunn Johanne Ness (Seniorforsker ved Slate og Klyngeleder Kreativitet, læring og teknologi Lars-Kristian Lunde Trellevik (PhD Stipendiat System Dynamikk og undervannspirat).
Handelshøyskolen BI
“Nytenkning innen digital markedsføring”
Utviklingen av den digitale markedsføringen står aldri stille. Det kommer nye trender, nye apper og nye plattformer for å nå ut til kunder og markeder i alle deler av næringslivet på et øyeblikk. Hvordan fungerer digital markedsføring i dag - og hvilken påvirkning har verdenspandemien hatt? Under Innovasjonsuken OPP inviterer Handelshøyskolen BI til frokostseminar om digital markedsføring med foreleser, gründer og designer Iben Bergstrøm. Marte Telje som er head of business relation i BISO leder innovasjonssamtalen.
Unn deg en OPPkvikker på hjemmekontoret.