
Fra visjon til virkelighet
Gjennom ihärdig har jeg fått samarbeide med oppdragsgivere som Kavlifondet, Farvatn, Folkelig og Ungt Entreprenørskap – og vært med på å utvikle større arenaer som Innovasjonsuken OPP, Startup Extreme og Bergen Designfestival.
Tech, håp & kjærlighet – for Kavlifondet
Hvordan kan teknologi bidra til et bedre samfunn?
Visjon: Kavlifondet ønsket å koble samfunnsnyttige initiativ med teknologimiljøer, og satte fokus på hvordan teknologi kan løse menneskelige utfordringer. Med spesielt fokus på bedring av barn og unges psykisk helse og forhindre utenforskap.
Virkelighet: Vi utviklet prosjektet Tech, håp & kjærlighet, hvor jeg jobbet jeg med å utvikle konseptet, strukturere fortellingen og synliggjøre prosjektene som gir reell samfunnsverdi. Det gjorde vi ved å etablere podkast, frokostmøter og innovasjonsarena på NTNU, Kristiania og BI. I SHoT-undersøkelsen (Studentenes helse- og trivselsundersøkelse) kom det frem at studenter var ensomme. Studentene ble utfordret til å skape løsninger for bedring av psykisk helse og forhindre utenforskap. Sammen med Kavlifondet etablerte vi en innovasjonsarena hvor studentene selv skapte ulike løsninger.

Sustainable Ocean Solutions – for Farvatn
Visjon: Sustainable Ocean Solutions (SOS) ble etablert av Farvatn med en tydelig visjon - å samle forskere, gründere, politikere, aktivister og næringsliv for å skape bærekraftige løsninger for havet – og sikre at kunnskap, kapital og innovasjon drar i samme retning.
Virkelighet: Sustainable Ocean Solutions (SOS) er et internasjonal nettverk og møteplass som samler innovatører, forskere, investorer, beslutningstakere og aktivister for å utvikle bærekraftige løsninger for havet. Målet er å bygge et globalt tverrfaglig fellesskap som kobler vitenskap, politikk, teknologi og kapital – på tvers av kontinenter.
I 2023 startet vi arbeidet med å utvikle program, kommunikasjon og partnerskap for det som skulle bli et helt nytt globalt initiativ. Arbeidet inkluderte oppbygging av SOS-nettverket, utvikling og gjennomføring av SOS Summit som del av One Ocean Week. I oppstartsåret samlet SOS profiler som Dr. Sylvia Earle, Penelope Lea og en rekke internasjonale aktører fra forskning, politikk og næringsliv – med tydelig kurs mot handling.
I 2025 gjennomførte vi SOS Summit i San Francisco – en tverrsektoriell samling. Her kobler vi havmiljøet og Silicon Valley for å få fart på skalering, finansiering og politikk som virker.

Deretter fikk deltakerne gå om bord i Statsraad Lehmkuhl for en ekspedisjon fra San Francisco til San Diego. Seilasen er en del av One Ocean Expedition, og skal skape en arena for samarbeid, refleksjon og nytenkning – et flytende forsknings- og utdanningsklasserom hvor deltakerne viderefører arbeidet fra summiten i en mer personlig og praktisk setting.

Folkelig – om å ta vare på kropp og klode
For Folkelig bidro jeg i satsingen, Matjungelen hvor vi skulle gi dem som arbeider med barn, et verktøy for å lære hvorfor og hvordan vi tar vare på oss selv og planeten.
Visjon: Mobiliserer skoler, rektorer og fagnettverk for å lage et kompetanseprogram for SFO.
Virkelighet: Gjennom samarbeid, kommunikasjon og praktiske aktiviteter fikk prosjektet barn og voksne til å engasjere seg – ikke bare snakke om bærekraft, men leve det ut i praksis. Utvikling av visuelt univers, historiefortelling og lansering av kompetanseplattform for ansatte på SFO.

Ungt Entreprenørskap – fremtidens jobbskaperne
I samarbeid med Ungt Entreprenørskap jobbet jeg som brobygger mellom skole og næringsliv.
Visjon: Få synlighet på viktigheten av samarbeidet mellom skole, næringsliv og skole. Samt skape nye samarbeidsprosjekter.
Virkelighet: Jeg synliggjorde arbeidet de gjør for å lære unge mennesker å se muligheter, ta initiativ og skape arbeidsplasser. Gjennom historiefortelling, partnerskap og arrangementer bidro jeg til å løfte frem entreprenørskap som en del av utdanningen. Samarbeide med næringslivet for kompetansedeling og finansiering.

Innovasjonsuken OPP, Startup Extreme & Designfestivalen
Noen prosjekter krever ekstra kraft og samhandling. I store innovasjonsarenaer som Innovasjonsuken OPP, Startup Extreme og Designfestivalen.
Visjon: Etablere og mobilsere store innovasjons- og nyskapningsarenaer.
Virkelighet: Arbeidet med alt fra idé og konseptutvikling til mobilisering av samarbeidspartnere, markedsføring, aktivering av deltakere og gjennomføring av arrangementer. Fellesnevneren? Å skape møteplasser der mennesker faktisk møtes – og nye samarbeid blir til. Samt vise evnen til å fornye seg, og få nettverkene til å vokse.

