Verdiskaping på naturens premisser
Foto: Danat Tekie

Verdiskaping på naturens premisser

Kompleksitet krever kobling av kloke hoder. Klimafestivalen Varmere Våtere Villere ble en herlig miks av ny kunnskap fra ulike bransjer, fagfelt og kompetanser. Krydret med kultur og gode minglemuligheter.

Sammen med Deloitte fikk jeg samlet et stjernelag til kunnskapsfrokosten «Verdiskaping på naturens premisser» under Klimafestivalen, Varmere Våtere Villere.

Kan innovasjon og teknologi være en del av løsningen?


Norsk næringsliv er avhengig av naturen. Tap av natur innebærer økt risiko for bedriftene som er avhengig av den. Det skaper et hav av spennende forretningsmuligheter. Hvordan angriper de store næringene miljøutfordringene? Kan innovasjon og teknologi være en del av løsningen?

Om å gå fra ord til handling

Verdiskapningen på Vestlandet er nært knyttet til hav. Hvordan kan næringslivet skape verdi uten å skade naturen, og hva kreves for å gjøre det lønnsomt å bruke naturen? Vi har invitert ledere fra store virksomheter og innovasjonsmiljøet for å diskutere dette nærmere.

FNs naturavtale som skal hjelpe verden ut av naturkrisen ble vedtatt i 2022. Naturrisikoutvalgets rapport ble publisert februar 2024. Den gir verdifull innsikt. Hvordan skal vi gå fra ord til handling?

Cecilie Koch Hatlebrekke og Jill Osa-Svanberg i Deloitte ledet an på arrangementet

Utfordringer som ble omtalt og diskutert:

  • Hva betyr naturrisiko for Vestlandets viktigste havnæringer?
  • Hvordan blir innovasjon og teknologi viktig for å løse miljøutfordringer?
  • Panelsamtale: Hvordan kan næringslivet skape verdi uten at det går på bekostning av naturen?

Innlegg:

«I samspill med naturen - Naturrisiko for næringer, sektorer og samfunn i Norge»
Aksel Mjøs, leder for Naturrisikoutvalget

«Hav av muligheter?»
Karoline Andaur, Generalsekretær i WWF

«Kan innovasjon være en del av miljøløsningen?»
Aslak Sverdrup, adm.dir. i Innovasjon Norge Vestland og Norges representant i IOC – UNESCOs ekspertgruppe for havet

«Store næringer – store utfordringer, men også store muligheter?»
Kristina Furnes, Chief Communications Officer at Grieg Seafood

Panel:

Ingvild Kjörrefjord, Driving Strategic Impact, StormGeo

Åshild Aarø, Bærekraftsansvarlig i Startuplab

Einar Vaage, prosjektleder Greenspot Mongstad

Kristina Furnes, global kommunikasjonssjef, Grieg Seafood

Karoline Andaur, Generalsekretær i WWF

Panelleder: Danat Tekie, Deloitte


Lansering av Kompetansehevingsprogram: Anders Magnus Løken, Deloitte

Les også

Vil du ha hjelp til å lykkes med ideer og prosjekter?
Sammen finner vi en helhetlig tilnærming til deres utfordringer og mål, og utarbeider en handlekraftig og langsiktig plan
Ta kontakt