Bobler & Business
De siste årene har jeg møtt en hel gjeng med dyktige og inspirerende mennesker. Enten som kollegaer, samarbeidspartnere, oppdragsgivere, foredragsholdere på fagseminar eller bidragsytere til startupscenen.
Planen var å samle flere av dem på Bobler & Business da ihärdig ble to år 1.april i fjor. Som mange andre arrangementer ble det utsatt grunnet nasjonale tiltak. Da vi nærmet oss treårsdagen til ihärdig bestemte jeg meg for at det var uaktuelt å utsette igjen. Vi bare fant en ny måte å møtes på.
Bobler & Business ble gjennomført takket være iherdige foredragsholdere, bidragsytere og festdeltagere. Og andre viktige ingredienser for en god fest.
Forberedelser og forhåndsinnspilling
I forkant hadde alle deltagerne mottatt en festpakke med testvinnere fra Edel sider fra Åkre Gård og Lakrislykke fra Jentene på Tunet og hilsen fra ihärdig.
Jeg hadde også invitert meg selv hjem på terrassen til en av foredragsholderne, slik at vi kunne lage et forhåndsinnspilt intervju.
Studio Stuen
Direkte inne fra studio stuen ble det rigget til livesending med 83 feststemte deltagere, syv foredragsholdere, to talkshowverter, en siderekspert, en ukulelespiller, en tekniker og en ekstremt tålmodig familie.
ihärdige og sportye foredragsholdere
Alle bidragsytere hadde fått utfordringer om å dele lærdommer og erfaringer fra sin bransje og bedrift som kunne være relevant for andre å bruke på sin arbeidsplass. De dyktige kompetansedelerne var:
- Janicke Allera, investor i Gefyl Invest og community manager i Connect Vest fortalte om nysatsingen, Fremsnakk
- Kari Mette Solheim, seniorrådgiver på HR i TV 2 delte erfaringer om kompetansebygging og rekruttering i vanskelige tider
- Katarina Sweegaard, prosjektleder for Innovasjonsdagen til TV 2 supplerte med sine læringer og kreative prosjekter
- Therese Rygg, leder marked, kommunikasjon og samfunnsansvar i Sportsklubben Brann fortalte om å stå i stormen når det blåser som verst, viktigheten av kommunikasjon og bruk av merkevaren til gode formål.
- Ingrid Stensnes, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Vestland delte erfaringer om hvordan de sikrer ung skaperkraft på vestlandet, digitale muligheter og brobygging mellom skole og næringsliv.
- Irmelin Grønevik, prosjektleder i Bergen Live delte erfaringer fra kulturbransjen som har måtte tenke nytt og som samtidig gjøre spennende bookinger i en uoversiktlig tid.
Kreative og kulturelle innslag
Hva er vel "Bobler & Business" uten "bobler"? Når jeg finner noen som har "skjulte" talenter, så finner vi alltids en scene til dem, og vi hadde flere kulturelle skatter på scenen.
For noen år siden dukket Ingrid Kristoffersen opp på døren til Tor Endresen i håp om å bli oppdaget... Hun fikk selvsagt mulighet til å bli oppdaget av 83 forventningsfulle festdeltagere. Av kulturelle innslag hadde vi:
- Siderdronningen Arita Åkre sablet Edel Sider og fortalt historien deres direkte inne fra Åkre Gård
- Communitymanagerene, Sonia Bains og Åshild Aarø fra StartupLab og StartupWeekend var ansvarlig for selskapsleker og "Jakten på den perfekte pitch"
- Ingrid Kristoffersen fra Ungt Entreprenørskap sang og spilte ukulele til 90-tallsklassikeren "Waterfalls" av TLC
Diggbare digitale gjester
Vi er alle enige om at vi savner å samles, men akkurat nå trenger vi å finne nye, kreative måter å samles på, dele erfaringer og skaffe nye relasjoner. En skikkelig gladsak er jo at flere av deltagerne har tatt kontakt med hverandre etter samlingen. Noen skal ha spennende møter og andre skal dele erfaringer. Jeg vil sende en MEGAstor takk til alle rause, uredde og ihärdige bidragsytere på årets Bobler & Business.
Vi ses på Bobler& Business 1.april 2022 <3