Evnen til å tenke nytt
På First Tuesday inviterte vi sammen med Innovasjon Norge bedrifter som har evnet å tenke nytt i vanskelige tider. Koronakrisen har rammet næringslivet hardt. Varehandel, turisme og kultur er blant dem som har vært hardt rammet, men hvor det også har dukket opp flere nytenkninger. En del bedrifter i andre bransjer har derimot fått et kraftig oppsving.
I samarbeid med Innovasjon Norge har vi pratet med flere bedriftene for å høre hvordan de har blitt påvirket, og hva som venter oss fremover.
Vi pratet med professor Tor Andreassen fra NHH som hjelper oss å sette krisen i perspektiv. Nina Mathisen, Regionsdirektør i Innovasjon Norge Vestland fortalte om finansiering og kompetanse de kan tilby. Elin Sjødin Drange, næringssjef i Bergen Kommune, ga oss innsyn i hva de gjør for å hjelpe det lokale næringslivet. I tillegg pratet vi med bedriftene: Whereby, TicketCo, Dyrekassen og Tibber som alle har evnet å tenke nytt i vanskelige tider.
First Tuesday 5.mai: Bedrifter som evner å tenke nytt i vanskelige tider
Nytenkning i vanskelige tider
Nina Broch Mathisen, regiondirektør for Innovasjon Norge Vestland
Innovasjon Norge skal bidra til nyskaping i næringslivet, utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. I tillegg skal de løfte frem norsk næringsliv og Norge som reisemål. Vi har invitert Nina Broch Mathisen, regiondirektør for Innovasjon Norge Vestland for å fortelle om hvordan Innovasjon Norge kan bidra med finansiering og kompetanse. Hun vil også fortelle om bedrifter som har evnet å tenke nytt i disse tider.
Full kontroll på strømforbruket - Edgeir Vårdal Aksnes - gründer og daglig leder i Tibber
Tibber er den Førde-og Stockholmsbaserte strømstyringsappen som har vært en snakkis siden de vant Stordalens grüdermillion i 2016. Den gang var de seks ansatte, nå vokser de som aldri før - midt under koronakrisen. Vi har tatt en prat med gründer Edgeir Vårdal Aksnes om selskapet, framtiden og om hva han ser av muligheter innenfor energibransjen.
Innovasjon i krisetid - Tor W. Andreassen professor ved NHH
Krisen har rammet store deler av næringslivet hardt. Det ene er umiddelbare effekten av nedstengning, både i Norge og i verden. Det andre er den langsiktige økonomiske krisen dette har satt i gang, med blant annet energipriser i fritt fall og økning i arbeidsledighet og fattigdom verden rundt. Hvordan kan man komme ut av dette på en god måte - og hva skal til? Store spørsmål krever kloke svar og vi pratet med professor Tor W. Andreassen fra NHH.
Bergen kommune hjelper næringslivet - Elin Sjødin Drange - Næringssjef i Bergen kommune
Vestlandet har fått dobbel "smell" ifm koronakrisen. Ikke bare har servicenæringen, handel og kultur måtte stenge ned, nedgangen i oljeprisen påvirker vestlandets næringsliv spesielt hardt. Bergen er spesielt hardt rammet av begge deler. Vi tar en prat med Elin Sjødin Drange, næringssjef i Bergen kommune, hva de gjør for å hjelpe det lokale næringslivet.
Verdensrekord i antall hjemmekontor
Ingrid Oline Skeide Ødegaard teknologidirektør i Whereby
Nå som store deler av verden har flyttet inn på hjemmeskoler og hjemmekontor har vi blitt helt avhengige av teknologiske virkemidler for å samhandle og kommunisere. Nærmest over natten skulle skoler og arbeidsplasser omstille seg i rekordfart.
Vi har pratet med Ingrid Oline Skeide Ødegaard, som er medgründer og teknologidirektør i videokonferansetjenesten Whereby om reisen den siste tiden.
Hvordan skal norsk varehandel møte fremtidens konkurranse?
Roger Holthe Olsen i Dyrekassen.no
Lenge før koronaviruset sendte verden inn i den største krisen siden andre verdenskrig, opplevde norsk retail brutale tider med fallende omsetning og lønnsomhet. Hvordan skal norsk varehandel møte fremtidens konkurranse og sikre norsk verdiskaping og norske arbeidsplasser?
Roger Holthe Olsen er medgründer av og daglig leder i det bergensbaserte gründerselskapet Dyrekassen.no, og vi tar en prat med om veien videre innen retail, e-commerce og retailtrender.
Nye, relevante møteplasser - Carl-Erik Moberg i TicketCo
Den norske plattformen for arrangementsbetaling, TicketCo har opplevd god vekst siden lanseringen i 2013. Foruten virksomheten i Norge er TicketCo hittil lansert i en rekke nye land. I inngang til 2020 kunne vi lese i Finansavisen at “TicketCo hentet flere millioner i emisjon.” og alt var klart for ytterligere internasjonal vekst.
Vi har pratet med Carl-Erik Moberg, som er medgründer av TicketCo, for å fortelle om hvordan de evnet å tenke nytt når arrangementbransjen opplevde stopp.
Følg YouTube-kanalen til First Tuesday for å få med deg webinar første tirsdag hver måned.