2018 blir helt sjef!
Foto: Per Arve Frøyen

2018 blir helt sjef!

I fjor leverte jeg oppsigelse på jobben som digitalsjef i Kavli og Q-Meieriene, for å kunne realisere spennende prosjekter via mitt nyopprettede selskap, ihärdig AS fra 1. april.

Jeg har nå fått muligheten til å være med å gjennomføre en av verdens mest ekstreme tech arrangementer. Jeg kickstarter ihärdig AS med å være event manager for Startup Extreme.

Nye samarbeidsformer

Via ihärdig AS skal jeg bistå ulike oppdragsgivere med konseptutvikling, rådgivning og prosjektledelse. Jeg har alltid vært på søken etter de gode ideene, spennende prosjektene, utfordrende oppgavene og kreative løsningene. Om du ønsker å teame opp etter Startup Extreme, ta kontakt.

Jeg har skrevet litt om mine tidligere arbeidsplasser, slik at du kan lese litt om hva jeg kan og hvilke oppgaver jeg har løst. Jeg har fått litt eksperthjelp, og spurte om mine tidligere sjefer kunne si noe om hva man kan forvente av meg fra 1.april.

Første arbeidsplass

Informasjonsansvarlig i NAF (jan. 2006-des.2008)

Etter deltidsjobber og to barn på rappen var jeg veldig klar for å praktisere min femårige markeds- og kommunikasjonsutdannelse. I 2006 søkte jeg på jobben som informasjonsansvarlig i NAF (Norges Automobil-Forbund). Etter første møte med regionssjef, Stein Edvard Seim fikk jeg jobben med å følge opp samferdselspolitiske saker på vestlandet. Jeg ble bindeledd mellom hovedkontoret i Oslo og tillitsmannsapparatet. I tillegg til å være ansvarlig for presse- og forbrukerkontakt.

Det viktigste Stein lærte meg var å ufarliggjøre situasjoner, og omgi meg med dyktige samarbeidspartnere for å finne gode løsninger. Etter noen få uker i jobben fikk jeg beskjed om å invitere hele vestlandsbenken på Stortinget på frokostmøte for å legge frem utfordringene med Kyststamvegen E39. Stein skubbet meg ut av komfortsonen, og lærte meg å ha troen på egne evner. Det er over ti år siden vi arbeidet sammen, og jeg ønsket hans tanker fra den tiden.

«Du er energisk, positiv, nysgjerrig, lagspiller, kreativ og fleksibel. Når det kommer de negative sidene, så er du utålmodig.»

Jeg var både nysgjerrig og utålmodig på å høre hans råd for den nye jobben…

«Vær deg selv, vis respekt for andre, bruk din energi i rette kanaler og vis raushet.»

Etter tre år i NAF ønsket jeg å bli en del av et større fagmiljø, og begynte å se hvilke muligheter Bergen hadde å by på. 

Søken etter et fagmiljø 

Redaksjonsleder i Cox kommunikasjonsbyrå (jan 2009-aug.2014)

Jeg siktet meg inn på en av Bergens største kommunikasjonshus, Media Bergen. Nærmere bestemt datterselskapet Cox kommunikasjonsbyrå. De leverte innholdsmarkedsføring for ulike oppdragsgivere. Deres spesialfelt var å forstå ulike brukerbehov for deretter å skape gode leseropplevelser, samtidig som man skulle hjelpe oppdragsgiver med å nå deres målsettinger.

Lederutvikling med Media Bergen
Bildetekst: Media Bergen ledes av Ove Grønnevik . Bildet er tatt fra en av hans ledersamlinger. Da jeg sendte melding om at jeg skulle starte eget selskap responderte han: "Det var på tide. Jeg ringer deg!"

I Cox kommunikasjonsbyrå startet jeg som redaksjonell rådgiver og prosjektleder. Vi arbeidet med alt fra magasinet til flyselskapet Norwegian, til nettløsninger for selskaper innen undervannsteknologi til redaksjonell rådgivning for iPad-magasinet til Matprat. Ti måneder etter oppstart fikk jeg muligheten til å lede den redaksjonelle staben.

Jeg fikk bygge fagteam, pitche konsepter til potensielle oppdragsgivere og følge hele arbeidsprosessen fra ide til ferdig leveranse. I Cox lærte jeg hvordan det å gripe muligheter kunne gi gode resultater. Da Kenneth ønsket å få utarbeidet et redaksjonelt konsept i forbindelse med feiring av Grunnlovsjubileet dro jeg til Oslo for å konkretisere prosjektet. Noen uker senere satt jeg i sofaen til statsministeren og intervjuet henne til det nyetablerte konseptet - Grunnlovsmagasinet.

Jeg sendte en e-post til tallknuseren og superselgeren Kenneth for å høre om han kunne skrive om sine erfaringer etter de nærmere seks årene vi jobbet sammen.

«Du var en svært ambisiøs kollega, som stilte høye krav til deg selv og høye krav til dem du jobbet sammen med. Med deg fikk vi en solid og kunnskapsrik kollega med soleklare lederegenskaper. Med din «always on» væremåte og arbeidskapasitet var du en stor ressurs for både kunder og for Cox. Sosialt sett er du en minst like stor ressurs! Det er få svakheter å peke på, men du stiller høye krav til dine omgivelser. Men så lenge du stiller minst like høye krav til deg selv, så er det ikke en svakhet.»

Da jeg fortalte om den nye jobben ga han følgende tips:

«Vær deg selv – det er mer enn godt nok.»

Sulten på å satse 

Digitalsjef i Kavli og Q-Meieriene (aug.2014-april 2018)

I 2014 så jeg en utlysning for vikariat som digitalsjef i Kavli og Q-Meieriene. Etter å ha lest kvalifikasjoner og arbeidsoppgaver var jeg sulten på å satse, selv om det kun var snakk om ett år.

Hovedoppgaven var å levere et webprosjekt som besto av fire ulike websider, nytt kundeservicesystem og ny visuell profil. Samtidig som man driftet alle sosiale mediekanalene (Q-Meieriene, Skyr® og Kavli har elleve ulike kontoer) og koordinerte og bidro på alle design- og kommunikasjonsoppgaver. Ulike fagavdelinger i organisasjonen skulle også involveres og opplæres i de nye systemene.

Forprosjektet var levert av min forgjenger som skulle i barselpermisjon. Leveransetiden var satt til ett år. 

Bildetekst: Det ble mange sene kvelder på kontoret. Takket være en tålmodig og fleksibel heiagjeng på hjemmebane fikk jeg fintet inn de ekstra arbeidstimene som krevdes <3

Fra ett år til tre år som gikk i ett

Jeg skulle være digitalsjef i ett år, men det endte med over 3,5 år. Webprosjektet ble levert før tidsfrist og innenfor budsjett. Parallelt fikk vi opparbeidet et inhouse design- og kommunikasjonsbyrå som gikk under navnet, "Byrået". Jeg ledet i tillegg Byrået som arbeidet med alt fra digital kampanjer, kreative workshops, design, koordinering av kommunikasjonaktiviteter og innholdskonsepter for merkevarene - Kavli, Q-Meieriene, og Skyr®.

Bildetekst: Q-sjefen, Bent Myrdahl tar selfie på ett av de månedlige nettmøtene.

I Q-Meieriene er det forbrukerne som er sjefen, og vi jakter hele tiden på enklere og bedre måter å gjøre ting på. Enten det er via Q-sjefens nettmøter, idebanken som vi har bygget inn på nettsidene, eller via forbrukerdialog i sosiale medier. For Kavli skal vi skape hverdagsmagi, og gi deg enkle, raske og mobile løsninger.

Forlater et selskap på topp

De siste årene har både Kavli og Q-Meieriene blitt enda mer synlig. I 2016 suste Kavli inn på omdømmetoppen da Apeland kåret Norges 50 mest synlige virksomheter i Norge i konkurranse med andre kjente merkenavn. Da YouGov BrandIndex i år annonserte hvilke merkevarer som har fått mest positiv omtale i Norge i 2017 gikk Q-Meieriene til topps. Q-Meieriene har flere ganger blitt trukket frem som eksempler for effektiv bruk av sosiale medier og ble i fjor kåret som Bergens beste bedrift på sosiale medier. Det har vært inspirerende og lærerike år. Jeg har fått jobbe sammen med et helt fantastisk turboteam i "Byrået", fått teame opp med dyktige fagavdelinger, engasjerende forbrukere og inspirerende samarbeidspartnere.

Bildetekst: Ledersamling for Q-Meieriene og Kavli

Markeds- og innovasjonsdirektør i Kavli Norge, Kristine Aasheim har jobbet tett på prosjektene jeg har gjennomført de siste årene, og jeg spurte derfor om hun kunne si noen ord:

«Du har et brennende engasjement. Du er mulighetsorientert, god relasjonsbygger, kreativ, initiativrik, og har høy gjennomføringsevne og arbeidskapasitet. Du evner å ta ideene helt ut og bidrar som viktig lagspiller i alt du gjør. Men du er utålmodig og du kjeder deg fort. Det dirrer i kroppen når det går for sent. Fortsett å spre entusiasme og kreativitet. Lykke til, vi kommer til å savne deg masse.»

Bent Myrdahl, Q-sjefen/ administrerende direktør i Q-Meieriene har vært primus motor for oppbyggingen av arbeidet med forbrukerdrevet innovasjon. Han var den første som var ute med gratulasjon.

Han ga også en anbefaling til kommende kunder av ihärdig:

"Christina er en av få mennesker jeg kjenner som har fått 30 timer i døgnet, hun rekker nemlig alt. Christina har et smittsomt bra humør og er som sagt irriterende effektiv. Alltid positiv og klar til å bidra. Gir seg aldri.

Christina har en stor rolle i utviklingen av Q-Meierienes forbrukerdialog. Med enkle midler har Christina sammen med noen få andre vært med på å bygge Qs unike system for forbrukerdialog. Om Christina er kreativ? Det er bare å teste ut. Mer dedikert og lojal rådgiver er det vanskelig å se for seg at finnes. Anbefales av meg."

Ny sjef i nytt selskap

ihärdig AS (1. april 2018)

Nå går jeg snart inn i min siste arbeidsuke som digitalsjef i Kavli og Q-Meieriene, og jeg gleder meg som en unge til å ta fatt på nye oppgaver. Send meg en melding eller ring meg om vil har hjelp til å sette til livs gode ideer, trenger en å teame opp med på spennende prosjekter, en som kan løse utfordrende oppgaver eller om du vil ha hjelp til å få implementert kreative løsninger. Jeg er utålmodig på å komme i gang, og nysgjerrig på hva de neste prosjektene vil bringe.

Les også

Vil du ha hjelp til å lykkes med ideer og prosjekter?
Sammen finner vi en helhetlig tilnærming til deres utfordringer og mål, og utarbeider en handlekraftig og langsiktig plan
Ta kontakt