Allsidige A-lag
Foto: Jo Stevenson

Allsidige A-lag

Første måned i ihärdig har vært innholdsrik og spennende. Startet med avslutning med et team, og oppstart med nytt team. Dette er en hyllest til de allsidige og dyktige teamene jeg har fått være en del av.

Jeg ville skrive om alle de dyktige personene jeg har omgitt meg med de siste årene, og om hvor motiverende det har vært å jobbe på de ulike teamene. Det å samle personer med ulik fagbakgrunn, allsidige erfaringer og forskjellige styrker har gitt de beste resultatene. Her er noen av de teamene jeg har jobbet med.

Store oppgaver for et lite team

For over tre år siden begynte jeg som digitalsjef i Kavli og Q-Meieriene. Hovedoppgaven var å levere et større webprosjekt, samtidig som vi gjennomførte daglig drift. Parallelt etablerte vi et inhouse design- og kommunikasjonsbyrå som gikk under navnet Byrået.

For å kunne få det beste ut av et lite team som skulle levere store leveranser med korte tidsfrister kontaktet jeg HR-rådgiver Kari Mette Solheim og ba om råd. Vi gjennomførte organisasjonssamlinger med teamet. Vi kartla kompetanse, erfaring og personlige egenskaper. Arbeidet ga en viktig grunnmur for alt vi klarte å utrette. Vi ble kjent med hverandre på en helt unik måte og kunne utnytte hverandres styrker og omrokkere oppgaver innbyrdes for å få de aller beste sluttresultatene. En stor takk til Kari Mette som organiserte det hele.

Bildetekst: HR-rådgiver Kari Mette og gjengen i Byrået. Her fra en samling hvor vi skulle legge ambisiøse planer for kommende periode

Team Turbo

Vi fire som jobbet i Byrået var Jo Stevenson, Mads Liabø og Marit Jæger Kanney. Jo er mannen som får foto og digitale løsninger til å se lekende lett ut, og de kreative uttakene til å smelle. Mads er jokeren som er krydret med bøttevis av humor og digital kløkt. Bedre "workwife" skal du lete lenge etter. Magiske Marit er senior designeren som evner å designe sluttresultater som bestillere ikke engang visste at de ønsket seg. 25 års erfaring kombinert med den fantastiske evnen til å hele tiden utvikle seg og til å treffe på trendene som slår an i markedet. Kombinerer man det hele med høy arbeidskapasitet og arbeidsvilje har man oppskriften på hvordan man kan lykkes.

Firkløveret leverte webprosjektet før tidsfrist og innenfor budsjett. Jeg spurte om Jo kunne beskrive hvordan han opplevde teamarbeidet:

«I Kavli hadde vi et veldig bra teamarbeid. Og på tross av et forholdsvis lite team klarte vi å matche anerkjente byrå i leveransene. Kanskje den største årsaken til dette var at vi kjente hverandres styrker, personlighet og kompetansefelt godt. Noe som igjen førte til en sømløs arbeidsflyt. Når man er en del av et slikt team ønsker en å levere det beste man kan. Ikke bare for sin egen del, men for teamet sin del.»

Mads og jeg startet høsten 2014, mens Jo hadde allerede flere års erfaring i selskapet. Jo var viktig for at vi skulle få en rask kompetanseoverføring på de digitale leveransene. Marit hadde lengst fartstid på teamet, og hadde satt sitt visuelle særpreg på selskapets leveranser i over 25 år. Hun var ikke vondt å be når jeg spurte hvilken rolle hun synes at jeg har hatt på teamet:

«De som får jobbe med deg vet ennå ikke hvor heldig de er! I din rolle hos Kavli og Q-Meieriene har du vært en ytterst fantastisk sjef. Dine styrker er at du er lojal, iherdig, omtenksom, dyktig, kreativ, en drivkraft uten sidestykke, og en lagspiller som spiller andre gode. Svakhetene er få. Et litt flyktig sinn, men det er jo den drivkraften som driver deg og andre fremover. Det er aldri kjedelig å jobbe med deg.»
Bildetekst: Marit og nyansatte Line hadde laget tidenes gavepakke - forslag til profil for ihärdig. 

Jeg har fremdeles mulighet til å ta en del av arbeidshverdagen deres. For en viktig del av jobben deres er å være aktiv i sosiale medier på vegne av selskapet, så jeg følger med.

Forbrukerinvolvering, svargaranti og brutalt ærlige tilbakemeldinger har vært viktige spilleregler for hvordan Q-Meieriene har vært i aktiv dialog med forbrukerne i sosiale medier. En av de mest engasjerende forbrukerne jeg har jobbet med er Mette Nygård Havre i Spis opp maten.

På lag med matreddere

Det var matredder Mette og barna Oscar og Mathilde som spurte om Q-Meieriene kunne endre datomerkingen på melkekartongene. Et aktivt grep for å redusere matsvinn. 25.april skapte utfordrermeieriet historie i matsvinnkampen, ved å endre datomerkingen. 

Sammen med flere andre nøkkelpersoner i Kavli og Q-Meieriene har jeg deltatt i et  samarbeidsfora. Et team som på tvers av selskaper har samles for å arbeide mot FN´s bærekraftsmål om å redusere matsvinn.

Bildetekst: Anne-Grete Haugen i Matvett, Aina Elsa Stensgård i Østfoldforskning, Anne Marie Schrøder i Matvett, meg, Pål Rasmussen i
Q-Meieriene, Mette Nygård Havre i Spis opp maten, Forbruker Mads, Karl Johan Ingvaldsen i Kavli og
Sophie Wiik i Too Good to Go på fjorårets siste arbeidsmøte.

I samarbeidsfora har vi sett hvordan man oppnår gode resultater når flere drar i samme retning, og når man har ulike tilnærminger for å løse utfordringene. Akkurat nå kan man blant annet lese om matredderne i Too Good to Go på melkekartongene til Q-Meieriene, Mette Nygaard Havre får stadig flere engasjerte matreddere i folkebevegelsen «Spis opp maten» i sosiale medier og sammen har man etablert kunnskapsdatabasen, Matredder.

Bildetekst: Visste du at melkekartongene er en av Norges mest leste lesestoff? Byrået har i flere år arbeidet med ulike innholdskonsepter innunder arbeidstittelen «engasjerende melkekartong». Det har vært alt fra samarbeid med Forskerfabrikken om kunnskapsformidling til omtale av prosjektene som støttes av Kavlifondet. Her er Q-teamet sammen med Kavlifondets leder Inger Elise Iversen og Mette Nygaard Havre.

Jeg ønsket tilbakemeldinger fra en samarbeidspartner for å høre hvilke forbedringer og styrker jeg hadde i slike samarbeidsfora. Mette responderte etter noen minutter:

«Du har vært viktig for matsvinnforaet fordi du er reflektert, effektiv, strukturert og svært blid! Du har alltid dratt oss videre og holdt kontroll på agenda. Du har hatt en meget viktig rolle og det blir trist å ikke ha deg der. Du har også en evne til å gjøre arbeidet og la andre skinne. Utrolig bra at du slipper andre til, men la deg selv skinne av og til også!»

Til den nye jobben ga hun gi følgende tips:

«Du er en person som snakker godt med alle, og har en energi og utstråling som jeg ser treffer barn og unge midt i hjertet. Du bør skape noe, få det beste ut av noen. Da tror jeg du også får det beste ut av deg selv. Jeg har skikkelig troen på deg!»

Treffsikkert innhold

Allsidige oppdragsgivere og innholdskonsepter for både barn og voksne fikk jeg praktisert da jeg jobbet i Cox kommunikasjonsbyrå. Vi arbeidet med innholdsmarkedsføring. Eller content marketing som man sa på godt norsk. I 2009 vart det stor skepsis blant journalister, men noen år senere ble innholdsmarkedsføring hyllet og omfavnet av samme bransje. Vi skapte blant annet relevant innhold for barnefamilier, reiseskildringer til reiseaktører og gjorde teknisk vanskelig innhold om undervannsteknologi og maritim bransje engasjerende og forståelig for ulike lesergrupper.

Da jeg jobbet i Cox Kommunikasjonsbyrå fikk jeg muligheten til å rekruttere medarbeidere og bygge team. En av de første var jeg ansatte var den dyktige og energiske journalisten og kommunikasjonsrådgiver Ina-Cristine Helljesen. Jeg lurte på hva hun hadde å si om tiden vi arbeidet sammen:

«Du er et kreativt arbeidsjern som er spennende å diskutere med, fordi du er plugget inn og følger med på hva som skjer på mange arenaer i samfunnet. Samtidig er du en god lagspiller. Når situasjonen krever det er du ikke redd for å skjære igjennom og ta upopulære avgjørelser, men du evner å legge avgjørelsen og begrunnelsen frem på en måte der du også ser menneskene i situasjonen du håndterer.»
Bildetekst: Ina-Cristine og jeg samarbeidet blant annet på en produksjon sammen med Norsk olje&gass.

Jeg spurte om hun kunne liste opp hva jeg kunne bli bedre på.

«Du har en tendens til å ha en fot i litt for mange leirer samtidig, og dermed være litt for travel. Dette er nok et resultat av at du både er over gjennomsnittet nysgjerrig og fordi du har vanskelig for å si nei.»

Engasjerende entreprenører

Jeg må si meg enig i flere av forbedringspunktene hennes. Gjennom min studie- og yrkeskarriere har jeg tatt på meg mange tillitsverv. Alt fra leder for studentuke, engasjement i studentorganisasjoner til FAU-leder og å starte Natteravngruppe i nærmiljøet. 

Da jeg i 2012 ble jeg spurt om å bidra til startup-arrangementet Startup Weekend ble jeg hektet! Jeg digget å være med å tilrettelegge for gründerspirer og se til at ideer bli realisert. Samt å skape relevante samlingspunkt for ulike fagfelt og ressurspersoner. I samme periode etablerte vi også Bergens første innovasjonsuke som del av Global Entrepreneurship Week. Dette ble senere til Innovasjonsuken OPP, hvor jeg er styremedlem.

Bildetekst: Bildet er fra ett av de første Startup Weekend-arrangementene jeg var med på å arrangere som be avholdt hos Knowit.

En av dem som jeg samarbeidet med var Hilde Indresøvde, leder for innovasjonsteamet i Bergen Teknologioverføring og Nyskapingsparken. Jeg spurte om den driftige og inspirerende lederen kunne si noe om hvordan hun opplevde meg i den perioden.

«Du har et stor engasjement og brenner for det du holder på med til enhver tid. Faglig sterk og en god formidler. Ditt nettverk er stort og du har evnen til å bruke dette også strategisk. Du er sterk på relasjoner og bygger tillit rundt deg. Ser nye muligheter, er endringsdyktig og utfordrer det bestående. Har masse energi og kreativitet, samtidig som du er en gjennomfører og en «stayer» med stor arbeidskapasitet. Du er lett å motivere og er selvgående. Du går den ekstra milen.»
Bildetekst: Hilde under åpningen av Mediekuben i Media City Bergen under Innovasjonsuken OPP i 2017

Jeg spurte om Hilde kunne supplere med tips til forbedringer, og råd om det å starte for seg selv.

«Du er utålmodig, men det er også en stor fordel. Du er sikkert flinkere enn det du formidler. Vær tydeligere på hva du kan og fortell om det. Du sier alt for ofte ja, av og til er det bra å si nei. Lytt til magefølelsen. Jeg tror verden ligger åpen for dyktige deg. Stol på deg selv, og bjuda på!»

Oppstart med Startup Norway

Bildetekst: Team Angel Challenge/Startup Extreme/Startup Norway

I 2014 ble jeg introdusert for Maja Adriansen gjennom Startup Weekend. Hun hadde en ide om å skape et arrangement som var den ultimate kombinasjonen av ekstremsport og startup i en festival. Jeg digget tanken, men hadde akkurat startet i ny jobb og hadde ikke kapasitet til å ta på meg et nytt tillitsverv.

Da hun vinteren 2017 fortalte at de trengte hjelp til å gjennomføre årets arrangement, Startup Extreme, var det umulig å ikke hoppe om bord. 

Maja har hatt en ambisjon om å skape et miljø for startups i Norge. Til nå har hun skapt et startup community for tusentalls av gründere i hele Norge, utdannet hundrevis investorer til å investere i startups, og samtidig skapt et solid selskap med over 17 ansatte. I tillegg har hun til nå gjennomført tre startupfestivaler, Startup Extreme.

Bildetekst: Et lite uklipp fra Instagramkontoen til Startup Extreme som viser litt av stemningen fra fjorårets arrangement.

12.-14.juni er det igjen rigget for den råeste startupfestivalen - Startup Extreme. En gavepakke til oss vestlendinger. På Ole Bullhuset skal lage en møteplass for det mest spennende som skjer på den norske og internasjonale startup scenen. Verden får møte det norske startup økosystemet. Det hele starter med en konferanse i Bergen, og deretter reiser spesielt inviterte til Voss for nettverking og ekstremsport.

- Vil du samarbeide på konferansen i Bergen?
Ta kontakt på christina@angelchallenge.com

- Vil du delta på Startup Extreme konferansen? Bestill billett:
www.eventbrite.com/e/startup-extreme-conference-2018-tickets-41416813805

Nye team i høst

Frem til juli skal jeg arbeide med Startup Norway-teamet for å gjennomføre Startup Extreme. Fra august er jeg klar for å samarbeide med nye team på nye prosjekter. Har du noen prosjekter eller team som trenger en iherdig, nysgjerrig og dyktig person? Da er det bare til å ta kontakt.

Christina Sundli-Härdig - ihärdig AS

christina@ihardig.no - 411 00 811

Les også